söndag 16 augusti 2009

Idag stod han där igen och smög i sitt fönster


Det är grannen jag pratar om, den konstiga av dom. Han som alltid sitter i sitt fönster och glor på alla som passerar. Han satt mitt i fönstret när jag svängde in på grusplanen för att parkera tidigare idag och jag kände en lätt obahagskänsla bara av åsynen av denna underliga man. När jag sekunderna senare klev ur bilen hade han flyttat sig så han satt halvt skymd bakom väggen, där satt han gömd i sin lägenhet och stirrade rakt på mig när jag gick mot ingången medan jag kände obehagskänslorna växa sig större. Jag vågar aldrig kolla åt sidan när jag passerar hans fönster för jag vet att i nio fall av tio står han där och smyger med sin psykblick, denne obehagliga person som jag är övertygad om har en hel drös med gamla skelett i sin garderob. Det konstiga är att man aldrig ser honom utanför sitt hem, han sitter bara där vid sitt fönster och stirrar. Man kan ju tycka att han borde behöva köpa lite mat emellanåt men under det året jag har bott här har jag aldrig sett hans otäcka tryne utanför den dörr som leder till hans lägenhet. Visste jag inte bättre skulle jag tro att det var en uppstoppad gubbe som satt där i fönstret dag ut och dag in.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Lilla vän.
Det kanske är så att grannen sitter i rullstol eller att han inte ser Dig alls utan har stirrande porslinsögon!!!! Men för farao, smyg förbi hans dörr. Om han nu inte kan se, så har han lärt sig känna igen Dina lätta fjät och kan dra in Dig när Du minst anar det. Då blir det Du som får veckohandla till honom, för äter gör han väl trots andra böjelser.
GoS

Jonas L sa...

Det låter ju bara som en typisk Mariestadsbo! Detta är något som jag kommer ihåg från min barndom, innan vi flyttade därifrån, att alla i stan hade en spegel utanför fönstret så de skulle ha full koll på sina grannar…

moa sa...

Ja, typiskt strandvägen skulle jag vilja säga. En annan dag stod det en kärring lite längre upp i ett fönster och blängde, men hon gjorde inget för att dölja att hon använde mig som underhållning istället för tvn. Ibland tänker jag att jag borde springa ut i bara underkläderna och tjoa bara för att ge dom något att prata om och kolla på, för det känns lite som att det är det dom förväntar sig att jag ska göra en vacker dag.

Anonym sa...

skulle inte förvåna mig alls om du verkligen tog en nakenrunda där borta på Strandvägen. Skulle bara vara SÅ Moa. Annars är du en ganska go och sund tjej. Kram M

moa sa...

Med risk för att sätta Erik i knipa angående bostad och dylikt så låter jag bli..hade det varit bråten hade jag inte tvekat. Känns som man inte skulle vara den enda underliga personen i dom trakterna..
Dock har jag nästan flugit ut i trapphuset naken när jag skulle känna om dörren var låst på kvällen vilket den visade sig inte vara. Men då var det sent och grannarna låg i sina sängar och sov tack och lov.

Anonym sa...

Äkta hälften har ibland en ovana att gå ut naken på altanen och har även hämtat morgontidningen i kallingarna. Har hotat med att låsa honom ute och han har faktiskt blivit bättre. Nu är det bara en promenad från tvättstugan, där alla arbetskläder har dumpats och till duschrummet som sker precis som Gud skapade honom. Grannfrun vet tiden för kvällsduschen och står bakom köksgardinen. Vad gör man inte för sina kära nabos? Så vil Du göra någon glad......
G

moa sa...

Jag tycker inte att det är något som helst fel på nakenhet och säger som Sophias mormor: "Ser dom något gud inte har skapat så får dom skrika". Jag tycker nakna människor är ganska vackert, sen beror det förstås på vem som är naken men än så länge ser det inte fy skam ut under kläderna här inte.

Fridolin sa...

Ha! Få ser vad du tycker om din käre granne skulle dyka upp naken i sitt fönster.:P Han låter lite creepy tycker jag men jag tror att det kan kallas överdrivet intresse för sina medmänniskor. Minns du inte hur Gammor smög omkring bakom sina krukväxter och spetsgardiner och kommenterade på grankärringarna? Bäst var i alla fall när hon klagade på att grannen alltid stod i fönstret och tittade när hon tittade ut...

moa sa...

Haha, ja jag tror att jag kan leva utan åsynen av min granne naken:)