måndag 5 oktober 2009

Svensk hjärna



Någon gång under min uppväxt fick jag en barbie i julklapp. Senare på kvällen satt jag och läste i ett häfte som hade följt med i kartongen då jag plötsligt fick se texten "Gå med i barbies fanclub!"
Förskräckt puffade jag på min äldre syster, pekade på texten och undrade hur dom kunde ha en djävulsklubb för barbie? Jag fick bara ett gapskratt till svar. Visste jag inte att det var engelska för "beundrarklubb"?

Nej, det visste jag inte för i min svenska hjärna var fan en svordom och inte en beundrare.

9 kommentarer:

Anonym sa...

mm, numera vet du tusan så bra vad fan betyder -både på engelska men framför allt på svenska. Plus en hoper andra användbara ord av samma typ. kram M

moa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jag tycker att Du mer och mer börjar likna Din Barbiedocka. Men förståss mycket snyggare och med en riktig hjärna. Vi är gärna med i Din egen fan-club.....
Gos

moa sa...

Hmm..undrar vad jag lyckades göra med min kommentar?

Anonym sa...

skulle gärna vilja se den kommentaren i repris.kram M

moa sa...

Jadu..om jag bara kunde komma ihåg vad jag skrivit.
Det var längesen jag blev förskräckt av svordomar hursomhelst, dom tillhör numera min vardag och är- tyvärr får man väl säga- en på tok för stor del av mitt språkbruk.

Anonym sa...

Måste ha lyssnat för mycket på Din gudfader. Han kan alla svordomar på såväl svenska som engelska. Synd om han inte lärt Dig något bättre språkbruk, men dessa ord är "en krydda i vårt fattiga språk".
G

Fridolin sa...

Jag säger bara Apa och "Fy faaan vad du är dum..." Den svenska betydelsen visste hon mycket tidigt...

moa sa...

Hrm..ja jag har hört att man får svära åt gosedjursapor som rycker håret av ens gudfar, måste gjort fruktansvärt ont..