måndag 30 mars 2009

Pensionärstimmen.


I morse var jag och Evelina på gymmet. Ensamma var vi inte, det visade sig vara fler som hade tankar på träning vid den tiden på dygnet..pensionärerna. Jag undrade lite smått om det var pensionärstimme på gymmet då dom spelade Sven- Ingvars i högtalarna och alla övriga motionärer var 65+. Efter ytterligare funderande insåg jag att det faller sig ganska naturligt då dom flesta icke-pensionärer är upptagna med jobb eller pluggande dagtid och att pensionärer i allmänhet har tidiga morgonvanor (inte för att 10 är så jättetidigt men i min värld är det faktiskt inte förmiddag förän klockan 11). Hursomhelst har jag aldrig känt mig så vältränad och välformad som i det gäddhäng- och päronrumpeparadis som gymmet förvandlas till under morgontimmarna. Bland alla åldrande människor insåg jag plötsligt att en dag är det jag som står där borta och kämpar med daller och valkar. Tanken fick mig att trampa lite extra fort på motionscykeln och lova mig själv att träna regelbundet för resten av mitt liv. Rädda det som räddas kan innan det är för sent så att säga, än har jag åldern på min sida. Man kan inte stoppa åldrandet men man kan göra det mer eller mindre trivsamt. Åldrandet har en tendens att förvandla kroppen till ett vandrande dragspel utan spänst, det är livets sätt att säga att du inte är någon ungdom längre och det kan jag acceptera..men gode gud låt mig slippa ha rumpan i knävecken om 20 år. Amen.

4 kommentarer:

Jonas L sa...

Jag har gått ett år på Feelgood och har ett Happyhour kort vilket innebär att jag bara får träna på för- och eftermiddagar. Nu förstår du sälert varför jag brukar kalla det för ett pensionärskort.

moa sa...

hehe, ja..det var lite av en chock att komma dit och inse att det finns så många motionerande pensionärer i mariestad.undrar var dom håller hus resten av dagen?..

Anonym sa...

I det militära går reveljen kl 06.00, sedan finns det fan ingen tid till varken gäddhäng eller päronrumpa, det går av bara fan hela dagen till kvällen då alla beväringar stupar i säng...
samma skit nästa dag revelj kl 06.00
Jag vet inte om vittnet kände till detta eller?? dr knäcke

moa sa...

åhja..det återstår väl att se.jag är nog mer rädd för ärtsoppan.