söndag 19 juli 2009

Alltid tillgänglig

I samma stund som mobiltelefoner och internet spred sig explosionartat över världen så slutade privatliv att existera. Jag förnekar inte att jag ibland är något fastklistrad vid både min dator och min mobil, på något vis känns det tryggt att alltid vara kontaktbar. Skulle jag drabbas av plötsligt brutet ben i skogen kan jag alltid ringa någon som kan komma och plocka upp mig och skulle jag ha fruktansvärt tråkigt någon dag så kan jag roa mig med att skriva lite strunt på nätet. Som timvikarie blir man dessuotom beroende av sin mobil vare sig man vill eller ej, för dom gångerna man lämnar mobilen hemma så kan man ge sig fan på att dom ringer för att erbjuda jobb man faktiskt behöver.
Vissa dagar är mobilen bara ett stressmomnent, den ringer hela tiden- när man sitter på toa, när man kör bil, när man jobbar. Oftast är det inget viktigt utan mer frågor som "när kommer du? är du på väg? har du fixat det där än?är du klar med det här?"
Jag är själv dålig på att höra av mig till folk, kan ibland tycka att det är skönt att slippa bry mig, att få vara lite okontaktbar emellanåt- få lite andrum mellan alla måsten. Tyvärr är jag lika dålig på att låta bli att svara på sms då jag är rädd att någon ska ta illa upp.
Nu menar jag självklart inte att jag inte tycker om att få sms, jag tycker det är väldigt trevligt att få ett sms då och då från någon som undrar hur man har det och om man ska med ut och ta en kaffe, men när man blir bombad med sms från tre olika håll från vänner och bekanta som försöker planera något vill man tillslut bara skita i allt och stänga av mobilen så det blir tyst.

I sommar när jag har schema att jobba efter har jag börjat lämna mobilen hemma alltmer. Jag njuter av att slippa vara beroende av den pga jobb och faktum är att jag saknar den inte. Det är ett stressmoment mindre att slippa svara på alla meningslösa sms, är det något akut kan jag ändå inte fixa det direkt eftersom jag jobbar och allt annat kan vänta tills jag har slutat och kommit hem. Nu gäller det bara att få alla att förstå detta så man inte får massa oroliga samtal från dom som tror att det hänt något eftersom jag inte svarar i mobilen..

Inga kommentarer: