måndag 25 maj 2009

Den hemliga drömmen


Så fort det börjar blomma och grönska ute väcks ett sug i mig efter en egen trädgård. I år är suget värre än någonsin då jag bor i lägenhet och inte ens har en balkong att odla jordgubbar och blommor på. Jag vill ha en stor trädgård som man kan pyssla i när man har tid över, en lummig trädgård med massor av fruktträd och bärbuskar och underbart doftande blommor. En mjuk gräsmatta att ligga och sola på, ett lusthus och ett litet potatisland i hörnet.
Tyvärr kan jag inget om trädgårdsarbete så om jag hade haft en trädgård skulle den antagligen snarare likna en kompost eller djungel- vildvuxet med halvhängiga blommor. Faktum är att det inte skulle störa mig, jag är nog mer ute efter en egen liten oas att pyssla och koppla av i än en slottsträdgård. Jag gillar det vilda och naturliga och jag älskar tanken på att få krypa runt bland blommor och blad iklädd bikini och solhatt och bli sönderriven av rostaggar.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet att det finns en stor trädgård med uppvuxna tröd 500 meter från Ditt barndomshem.Vackert gult trähus ingår. Lämpligt med tanke på grannservice såsom god mat o fika.Och om så där 25 år kallas Du för "hemmadotera" som skall ta hand om di gamle eftersom du är yngst och snnällast!!!!! av alla flickorna
GoS

moa sa...

Jag älskar mina föräldrar men jag skulle aldrig vilja bo granne med dom. Och antagligen skulle dom aldrig vilja bo granne med mig..
Plus att huset ligger för nära vägen:)
Annars är man ju inte lite sugen på hus heller..

Anonym sa...

du behöver inte bo granne med oss men om suget efter trädgårdspyssel blir för stort ställer vi gärna upp. här kan du bli så söderriven utanför bikinin som du bara önskar - med eller utan solhatt.
puss M

moa sa...

jag tackar för erbjudandet men väljer att hålla mig undan just idag då jag hört rykten om att hela trädgården kommer vara full av barn hela dagen..

Anonym sa...

nu är det fritt fram men du föredrar väl öl på vasavägen istället. kom en annan dag.puss o kram. M

Storasyster sa...

Jordgubbar är överskattat. I alla fall om man har balkong. Det blir liksom ingenting. Förra året fick vi nog sju bär. Två som inte smakade någonting, två som ruttnade eftersom jag inte vågade äta upp dem då jag behandlat hela plantan med koncentrerad yes eftersom den angreps av lus. När jordgubbsjäveln väl hämtat sig från lusen och bär började växa fram igen fick jag slåss med kråkorna om dem...

moa sa...

Det blev aldrig någon öl. Det blev en fungerande cykel, en fläkt nagel och burgare från Mc Donald´s halv elva på kvällen. Sen tyckte inte jag att jag ville börja dricka öl så dom skjutsade hem mig så tar vi ölen idag istället när vi inte ska leka cykelreparatörer. Något stolta är vi dock över att ha fixat två nya hjul, en handbroms, en ny kedja..säg det bara inte till pappa för jag tänker inte genomgå samma process på min egen cykel då det tog oss närmare 5 timmar och mycket tålamod.

moa sa...

Och Frida, om jag har räknat rätt så borde ni ju åtminstone ha fått varsin god jordgubbe..det är ju bättre än ingen alls;)
Jag har lyckats få fart på mina pelagoner i köksfönstret nu iallafall, dom blommar som aldrig förr.